top of page

KNSB wil Elfstedencongres niet aankondigen!

Het leven van Pieter Bult (65) uit IJlst draait om sport. Hij groeide op in het Friese Bakhuizen en kreeg de liefde voor het schaatsen en fierljeppen van huis uit mee. Maar er moest in zijn jonge jaren ook gebikkeld worden op de tuinderij van de familie Bult in het Gaasterland.

Vader Bult was een fanatieke schaatser die vier Elfstedentochten volbracht, o.a. de loodzware tocht in 1947. Pieter begon zijn loopbaan in de jachtenbouw, ging op latere leeftijd naar het CIOS en ontdekte dat zijn (grote) kracht ligt in een dienende rol in de sport. Hij greep de kans die - hij na twee jaar assistentie bij de Nationale sprintploeg o.l.v. Henk Gemser - in 1980 kreeg om bij de KNSB te werken met beide handen aan.

Als hoofd opleidingen/breedtesport leverde hij een belangrijke bijdrage aan de schaatssport. Dat hij daarvoor zijn geliefde Friese land moest verlaten was een prijs die betaald moest worden.

Eind 2004 stopte Pieter noodgedwongen door de ziekte van zijn vrouw bij de KNSB en werd hij verenigingsconsulent bij de provincie Fryslân. In zijn vrije tijd was hij tien jaar lang voorzitter van de Nederlandse Fierljep Bond en is hij o.a. projectleider van het platform Immaterieel Erfgoed Hindeloopen en het Eerste Friese Schaatsmuseum. Ook is hij nu zes jaar voorzitter van Schaats- en skeelerclub club De IJsster in Sneek.

Aan het gewest Fryslân geeft hij ondersteuning op het gebied van de breedtesport.

Op zaterdag 16 september organiseert Pieter Bult het Elfstedencongres in Leeuwarden. Marathonschaatser.nl sprak met Pieter:

Je hebt een drukke agenda, waarom maak je toch veel tijd vrij voor de organisatie van het Elfstedencongres?

Het Elfstedencongres is een unieke kans om veel verschillende partijen in het schaatsen bij elkaar te brengen en kennis te delen. Samen met Mark (van marathonschaatser.nl) heb ik een mooi programma samengesteld dat voor (alle) schaatstrainers en (oud)-rijders aantrekkelijk is. De ambiance in de Elfstedenhal is geweldig en leent zich echt voor zo’n meeting.

Hoe loopt de organisatie en de aanmelding op dit moment?

Ik ben heel blij met de gastvrijheid en medewerking van de Elfstedenhal en de sprekers die komen. Het Elfstedencongres heeft een low budget en dient geen commercieel doel, dat past ook niet bij de Elfstedentocht. Ik vind het uniek dat bijvoorbeeld Fred Brouns (die in Maastricht woont) naar Leeuwarden komt om een lezing te geven bij het Elfstedencongres. Alle landelijke rijders zijn door marathoncoördinator Willem Hut op de hoogte gebracht van het evenement en de wedstrijdrijders van de Elfstedentocht van 1997 zijn persoonlijk uitgenodigd. We zitten trouwens nog niet vol, dus er kan nog ingeschreven worden. We zijn soepel in de toelatingscriteria. Dat geldt ook voor de koppelkoers. Veel topploegen zijn in september op trainingskamp in het buitenland. Daarom laten we naast de landelijke rijders ook gewestelijke marathon of langebaanschaatsers toe bij de koppelkoers. Het is ook een mooie kans om voor de schaatsers om zich even te presenteren in de aanloop naar het wedstrijdseizoen.

Waarom wil de KNSB het Elfstedencongres niet aankondigen op schaatsen.nl ?

Daar begrijp ik werkelijk helemaal niks van! De trainerslicentiepunten zijn op basis van het aangeleverde programma wel toegekend. Ik heb daarna diverse keren contact gezocht met de KNSB, maar er gebeurt niks. Zelfs na aandringen van de voorzitter van het Gewest Fryslân, Syco Fennema, bleef het stil. We verwijten overigens de KNSB coördinator op het gebied van marathonschaatsen Willem Hut helemaal niets. Hij staat pal achter ons initiatief, maar het zit volgens mij dieper in de organisatie van de KNSB. Het Elfstedencongres is onder auspiciën van het gewest Fryslân weliswaar voor een deel ook particulier initiatief, maar waarom zou je dat niet steunen? Moet het Gewest of de KNSB altijd alles organiseren? Dat is toch te gek! Ik stop hier veel tijd en maak onkosten. Dat doe ik graag: Vrijwilligers worden niet betaald, niet omdat ze waardeloos zijn, maar omdat ze onbetaalbaar zijn! Daar moeten bestuurders maar eens goed over nadenken!!

Laatste berichten
bottom of page